Et vegetarmåltid kan fint være fullverdig, og ha positive helseeffekter. Det viktigste er åpenbart å spise mer grønt, men det er ikke nødvendigvis like lett å vite om man får i seg all mikronæringstoffer man trenger. Det er her belgfrukten kommer inn.

Belgfrukter er nesten komplett med tanke på vitaminer, mineraler og mikronæringsstoffer som kroppen trenger. De er også rike på fiber, noe som er med på å opprettholde en sunn bakterieflora i tykktarmen. 

Belgfrukt?

Før vi går inn på hvordan du forbereder tørket belgfrukt, lurer du kanskje på: Hva er egentlig en belgfrukt? Belgfrukter er frukten fra planter i erteblomstfamilen. Eksempler du kjenner fra før er erter, bønner og linser. Belger dannes fra et fruktblad, som senere sprekker for å spre frø.

Slik gjør du.

Det som er så flott med belgfrukter er at de tilbereder seg selv, om du starter prosessen. Det eneste du må gjøre, er å huske at du skal legge belgfruktene i vann dagen før du setter de til koking. Du skal ha én del belgfrukt og tre deler vann. Glemmer du å koke de, kan du bytte vannet og koke de dagen etter.

Det neste du  gjøre er å skylle de oppbløtte belgfruktene i kaldt vann.  Legg de så i en kaserolle og fyll til vannet står ca. fem centimeter over belgfruktene. Man kan tilsette salt, men for mye salt kan hindre at de blir gjennomkokt. Derfor kan det være lurt å vente med salt til retten er ferdig. 

Kok opp vannet, og senk deretter temperaturen til belgfruktene småkoker. Fjern skummet som danner seg på overflaten og la kjelen småkoke i 10 – 60 minutter. Koketiden varierer i forhold til hvilken type belgfrukt du tilbereder, men vil ofte stå på innpakningen. Bruk et lokk når du koker. Hvis du vil redusere koketiden kan du tilsette en skive tomat eller potet, eller litt bakepulver.

Er du interessert i vårt kurs om tilberedning og kosthold bestående av vegetarmat eller noen av våre andre matlagingskurs kan du se vår kursoversikt på denne lenken ->